بامَن 24

نحوه دریافت و فعالسازی رمز یکبار مصرف تمامی کارت‌های بانکی عضو شتاب

نحوه دریافت و فعالسازی رمز یکبار مصرف تمامی کارت‌های بانکی عضو شتاب

با پیشرفت علم و تکنولوژی می‌بینیم که دیگر پرداخت نقدی به حد چشمگیری کاهش یافته و انتقال پول بیشتر بصورت الکترونیکی شده است، حال در نظر داشته باشید که از سایتی یا فروشگاهی خرید می‌کنید و پس از خرید آن ها رمز و اطلاعات شما را بدست آوردند.

حتی تصورش هم سخت است که چنین اتفاقی بیفتد ولی جدیدا کلاهبرداری از این طریق به شدت زیاد شده و بانک مرکزی به تمام بانک ها و موسسه های اعتباری بخشنامه کرده است که برای انجام تراکنش های انتقال وجه با مبلغ بیش از ۵ میلیون ریال تنها با وارد کردن رمز یکبار مصرف (رمز پویا) به جای رمز دوم امکان پذیر خواهد بود.

خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبوض را با “بامن ۲۴” امتحان کنید

برای دسترسی سریع کلیک کنید:

همیاب24

رمز یکبار مصرف یا همان رمز OTP چیست؟

در مقابل رمز ثابت (رمز اول و دوم کارت های بانکی) که داریم رمز یکبار مصرف (One Time Password  یا OPT) قرار دارد. این رمز تنها یکبار برای تراکنش قابل استفاده است و برای هر تراکنش باید یک رمز یکبار مصرف جداگانه دریافت کنید، مدت زمان استفاده از این رمز را یک دقیقه در نظر گرفته‌اند و اگر تراکنش خود را در کمتر از یک دقیقه انجام ندهید رمز شما باطل خواهد شد و باید مجددا این رمز را تهیه کنید.

نکته:
رمز یکبارمصرف تنها برای کسانی کاربرد دارد که خرید خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند و از کارت استفاده نمی‌کنند. کابرانی که برای مبالغ کمتر از ۵ میلیون ریال از کارتخوان یا عابربانک استفاده می‌کنند، نیازی به رمز پویا نخواهند داشت.

نحوه دریافت و فعالسازی رمز یکبار مصرف

رمز یکبار مصرف

برای دریافت رمز یکبار مصرف باید اپلیکیشن معرفی شده توسط هر بانک را نصب کنید و این کار در دو مرحله انجام می‌شود:

دریافت کد فعالسازی رمز یکبار مصرف

این کد برای فعالسازی تولید می‌شود و تنها یکبار کافیست که آن را از شعب بانک دریافت کنید.

دریافت و نصب اپلیکیشن تولید رمز یکبار مصرف

هر بانک یک اپلیکشین موبایلی را برای دریافت رمز یکبار مصرف اعلام کرده است. این اپلیکیشن باید حتما از طریق وبسایت رسمی بانک دانلود و نصب شود و سپس کد فعالسازی مرحله قبل را در آن واردکنید.

به این صورت که قبل از هر تراکنش که مبلغ آن بیش از ۵ میلیون ریال است رمز یکبار مصرف را از طریق اپلیکیشن بانک مربوطه دریافت کنید و بجای رمز دوم وارد کنید و توجه داشته باشید که مدت زمان اعتبار این رمز ۱ دقیقه است و باید به سرعت تراکنش خود را انجام دهید.

حتماً بخوانید: فیشینگ چیست و چگونه کلاهبرداران اینترنتی را به دام بیاندازیم؟

نحوه دریافت و استفاده از رمز یکبار مصرف از بانک‌های مختلف

بانک ها به منظور بالا بردن سطح امنیت تراکنشها، دریافت رمز یکبار مصرف را امکان پذیر کرده‌اند. نحوه دریافت و استفاده از رمز یکبار مصرف یا رمز پویا از بانکهای مختلف در ادامه آمده است:

بانک ملت

ملت

بانک ملت برای ارائه رمز یکبار مصرف، برنامه موبایلی “رمزنگار ملت” را تهیه کرده است. برای دریافت کد فعالسازی برنامه، به عابربانک ملت مراجعه کنید. رمزنگار ملت را در گوشی خود نصب کرده و کد فعالسازی را وارد کنید. برای دریافت رمز یکبار مصرف باید به رمزنگار مراجعه کنید.

لینک دانلود رمز نگار ملت

آموزش فعالسازی رمز یکبار مصرف بانک ملت و دانلود “رمزنگار”

بانک مسکن

بانک مسکن

بانک مسکن از اپلیکشن “رمزنما” برای ارائه رمز یکبار مصرف به مشتریان خود رونمایی کرد. شما می‌تنوانید برای دریافت کد فعالسازی اپلیکیشن، به خودپرداز بانک مراجعه کنید. پس از نصب اپلیکیشن رمزنما، کد فعالسازی را وارد کنید. برای هر بار دریافت رمز یکبار مصرف وارد اپلیکیشن شوید.

لینک دانلود اپلیکیشن “رمزنما”

راهنمای نصب و فعالسازی رمز یکبار مصرف بانک مسکن

بانک تجارت

تجارت

بانک تجارت برای استفاده مشتریان از امکان جدید “رمز یکبار مصرف” اپلیکیشن “همراز” را ارائه کرده است. تنها بانک تجارت کد فعالسازی اپلیکیشن همراز را با دستگاههای خودپرداز انجام میدهد. بنابراین برای استفاده از اپلیکیشن همراز لازم است که به دستگاههای خودپرداز مراجعه کرده و کد فعالسازی را دریافت کنید. با وارد کردن این کد، برنامه را فعال کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن همراز

راهنمای دریافت رمز پویا (رمز یک‌بارمصرف) کارت بانک تجارت

بانک سامان

سامان

بانک سامان خدمات رمز یکبار مصرف را با استفاده از برنامه “رمزینه” ارائه میدهد. با مراجعه به یکی از شعب بانک سامان، میتوانید کد فعالسازی را دریافت کنید. کد فعالسازی را در برنامه رمزینه وارد کنید، سپس از خدمات رمز یکبار مصرف استفاده کنید.

لینک دانلود و نصب اپلیکیشن رمزینه

مراحل فعالسازی رمز یکبار مصرف بانک سامان

بانک ملی

ملی

بانک ملی برای ارائه رمز یکبار مصرف اول و دوم از نرم افزار شصت (۶۰) استفاده میکند. برای فعالسازی برنامه رمزساز ۳ روش وجود دارد:

  • مراجعه به سامانه بام
  • مراجعه به دستگاه‌های کیوسک
  • دستگاه‌های خودپرداز

لینک دانلود نرم‌ افزار شصت (۶۰)
لینک دانلود سامانه بام

راهنمای جامع دریافت رمز یکبار مصرف بانک ملی

بانک پارسیان

پارسیان

بانک پارسیان برای ارائه خدمات رمز یکبار مصرف از برنامه «پارسیان من» استفاده می‌کند. برای فعال‌سازی اپلیکیشن پارسیان من باید به یکی از دستگاههای خودپرداز بانک سامان مراجعه نمایید.

لینک دانلود برنامه پارسیان من

راهنماي استفاده از سرویس رمز یکبار مصرف

بانک پاسارگاد

پاسارگاد

برای استفاده از خدمات رمز یکبار مصرف بانک پاسارگاد لازم است که ابتدا همراه بانک پاسارگاد را دانلود و نصب کنید. در ادامه و به منظور فعال‌سازی برنامه، می‌بایست به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک پاسارگاد مراجعه نمایید.

لینک دانلود همراه بانک پاسارگاد

🏧 دستور العمل کامل نحوه فعالسازی رمز یکبار مصرف بانک پاسارگاد

بانک سپه

سپه

مشتریان بانک سپه می‌توانند از طریق اپلیکیشن رمزساز سپه نسبت به دریافت و فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف اقدام کنند. فعال‌سازی رمزساز سپه بدین صورت است که باید به وارد سامانه اینترنت بانک سپه شوید و گزینه “اینترنت بانک قدیم سپه” را کلیک کنید. برنامه «رمز ساز سپه» را متناسب با گوشی خود دریافت و نصب نمایید. با مراجعه به شعب بانک سپه، فرم درخواست رمز یک‌بار مصرف را پر کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن رمزساز سپه

راهنمای جامع فعالسازی رمز یکبار مصرف بانک سپه

ایران زمین

ایران زمین

برای دریافت رمز یکبار مصرف بانک ایران زمین، ابتدا باید برنامه تولید رمز را روی تلفن همراه خود نصب کنید. برای نصب آخرین نسخه این برنامه، می‌توانید به شعب بانک ایران زمین مراجعه کرده و نسخه iOS یا اندروید برنامه را متناسب با گوشی خود دریافت و نصب نمایید. توجه داشته باشید که برای دریافت کد فعال‌سازی باید به یکی از شعب بانک ایران زمین مراجعه و فرم درخواست رمز یک‌بار مصرف را پر کنید.

لینک دانلود نرم افزار رمزساز ایران زمین

بانک سرمایه

سرمایه

برنامه رمزساز سرمایه، یک برنامه تولید رمز جهت تولید رمز یکبار مصرف اینترنت بانک، رمز دوم یکبار مصرف و رمز اول یکبار مصرف بانک ایران زمین است که قابل استفاده بر روی گوشی های هوشمند است.

مشتریان این بانک می توانند پس از مراجعه به شعب و ثبت درخواست خود و همچنین نصب و فعال سازی نرم افزار بر روی سیستم عامل گوشی مورد نظر، نسبت به تولید رمز یکبار مصرف اقدام کنند.

لینک دانلود رمزساز سرمایه

راهنمای جامع نحوه فعالسازی رمز یکبار مصرف بانک سرمایه

بانک رفاه کارگران

رفاه کارگران

نرم افزار ” رمز یکبار مصرف موبایلی” جهت تولید رمز یکبار مصرف ارائه شده است و در نسخه های اندروید و IOS قابل دسترس است.

مشتریان بانک رفاه کارگران می توانند با مراجعه به شعب بانک، شماره سریال و شماره فعالسازی نرم‌افزار “رمز یکبار مصرف موبایلی” دریافت کنند.

لینک دانلود نرم افزار رمز یکبار مصرف موبایلی

آموزش تصویری نحوه فعالسازی رمز یکبار مصرف بانک رفاه کارگران

بانک صادرات

صادرات

بانک صادرات برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف، کد دستوری USSD را در نظر گرفته است. برای این کار باید کد #۷۱۹* را شماره گیری کنید و گزینه پنجم را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه شماره کارت خود را وارد کرده و برای آن نام انتخاب کنید. سپس یک رمز برای دریافت رمز یکبار مصرف تعیین کنید که از این پس با وارد کردن آن، برای شما رمز دوم یکبار مصرف بانک صادرات تولید ‌شود.

هم چنین از اپلیکیشن “ریما” برای دریافت رمز یکبار مصرف می‌توانید استفاده کنید.

دریافت نرم‌افزار ریما

راهنمای نصب نرم‌افزار تولید رمز یک‌بار مصرف ریما

بانک کشاورزی

برای فعالسازی رمز یکبار مصرف بانک کشاورزی کافیست به یکی از خودپردازهای بانک کشاورزی مراجعه کرده و برای تخصیص رمز دوم یکبار مصرف اقدام کنید.سپس به سایت بانک کشاورزی مراجعه کنید و اپلیکشن “ریما” را دانلود کنید.

دانلود نرم‌افزار رمز پویا (ریما)

راهنمای کاربری نسخه اندروید نرم افزار ریما

نکته :
در نظر داشته باشید که انجام تراکنش‌هایی مانند خرید شارژ، بسته اینترنت، پرداخت قبض و انتقال وجه برای مبالغ کمتر از ۵ میلیون ریال طبق روال گذشته است و از طریق رمز دوم قابل انجام است.

نحوه دریافت کد فعالسازی از دستگاه خودپرداز ATM

رمز یکبار مصرف با خودپرداز

بعد از مراجعه به دستگاه خودپرداز ATM، کارت بانکی خود را وارد کرده و از بین گزینه های موجود، “تغییر رمز” را انتخاب کنید. پس ا انتخاب گزینه فعالسازی رمز پویا، شماره موبایل خود را تأیید کنید و کد فعالسازی را دریافت کنید. برای فعالسازی رمز یکبار مصرف دو راه وجود دارد:

روش اول: از طریق اپلیکیشن

کد فعالسازی به صورت پیامک به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود. سپس در اپلیکیشن مخصوص بانک خود ثبت کنید و رمز دوم یکبار مصرف دریافت کنید.

روش دوم: از طریق نسخه پیامکی

کد فعالسازی با پیامک به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود. می‌بایست این کد را همراه ۴ رقم آخر کارت بانکی خود به سرشماره‌ای که برایتان ارسال شده بفرستید.

توجه:
دریافت رمز یکبار مصرف هیچگونه هزینه‌ای ندارد. دقت داشته باشید که مراحل گفته شده فقط با شماره تلفن همراه که در سیستم بانک ثبت شده است، امکان پذیر است. درصورتی که شخص می‌خواهد با شماره دیگری این مراحل را انجام دهد، بایستی حضوری به شعب بانک مراجعه کرده و به ثبت برساند.

حتماً بخوانید: حل مشکل عدم دریافت پیامک رمز پویا

رمز یکبار مصرف چه فوایدی دارد و چرا باید از آن به جای رمز دوم استفاده کنیم؟

دریافت رمز یکبار مصرف هیچ هزینه‌ای ندارد.

برای خریدهای زیر ۵ میلیون ریال با دستگاه‌های کارتخوان و عابربانک نیازی به دریافت رمز یکبار مصرف نیست.

رمز یکبار مصرف را با پیامک، اپلیکیشن یا کد USSD دریافت می‌کنید و نیازی نیست برای هر بار دریافت رمز یکبار مصرف به بانک مراجعه کنید.

«مجید خادم الحسینی» کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک یکی از بانک های خصوصی نیز درباره اهمیت این بخشنامه اظهار داشت: در دنیای امروز سودجویان به راحتی می توانند با استفاده از شگردهای اطلاعاتی رمزهای ثابت کارت های بانکی را استخراج کنند و با استفاده از دستگاه های خودپرداز، پایانه های فروشگاهی و حتی صفحات اینترنتی برداشت غیرمجاز انجام دهند.

وی افزود: مشکل اینجاست که اغلب افراد رمز ثابت یکسانی را برای چندین حساب خود در نظر می گیرند که کار کلاهبرداران را آسان تر می کند.

خادم الحسینی اظهار داشت: رمز یکبار مصرف فقط برای ۶۰ ثانیه کاربرد دارد و پس از آن دیگر قابل استفاده نیست و فرد باید برای هر تراکنش و اقدامی رمز جدید بگیرد که همین کار سبب می شود دیگران نتوانند به راحتی به حساب فرد دسترسی یابند.

آمار شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در شهریورماه ۹۷ بیانگر آن است که بیش از ۲۴۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی کشور با استفاده از نظام های پرداخت و با انجام بیش از یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون تراکنش جابجا شد.

سهم ابزارهای پرداخت اینترنتی از این رقم ۵٫۱۲%، تلفن همراه ۶٫۱۲% و کارتخوان های فروشگاهی ۸۸٫۷۶% بوده است.

از خدمات منحصر به فرد بامَن ۲۴ برای خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبوض بهره ­مند شوید.

2.2/5 - (1081 امتیاز)