بامَن 24

روش های پرداخت قبض

چگونه با مشاهده صورتحساب قبض از جزئیات قبض مطلع شویم

وجود سامانه ای جامع برای مشاهده صورتحساب همراه اول و پرداخت قبض همراه اول یکی از نیاز های ضروری در حوزه پرداخت قبض است. در این مقاله از وبلاگ بامن ۲۴ یک گزارش کامل در رابطه با صورتحساب­ های دائمی موبایل و قبوض شهری (آب، برق، گاز، تلفن) می خوانید و با چگونگی مشاهده صورتحساب و جزئیات قبض آشنا می‌شوید.

آیتم های موجود در قبوض به چه معناست؟

 احتمالا برای شما هم این سوال مطرح شده که صورتحساب یا قبض سیم‌کارت ­های دائمی و قبوض شهری چگونه محاسبه شده و هر کدام از آیتم‌های موجود در آن که بابت آن ها هزینه پرداخت می کنیم به چه معنا است؟

از خدمات منحصر به فرد بامَن ۲۴ برای خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبوض بهره ­مند شوید.

در این قسمت شما را با آیتم های مهم موجود در قبوض آشنا می ­کنیم.

آیتم های مهم موجود در صورتحساب قبض:

آبونمان: در واقع آبونمان همان هزینه اشتراک است که به صورت ماهانه پرداخت می شود و بر همین اساس در صورتحساب هر مشترک محاسبه می شود.

مکالمه: در این زمینه به ازای هر دقیقه مکالمه درون شبکه ای و مکالمه خارج از شبکه یا مکالمه با تلفن ثابت رقمی در حساب مشترک سیم کارت های دائمی منظور می شود.

مکالمه: در این زمینه به ازای هر دقیقه مکالمه درون شبکه ای و مکالمه خارج از شبکه یا مکالمه با تلفن ثابت رقمی در حساب مشترک سیم کارت های دائمی منظور می شود.

خارجه: تماس‌های صادره از ایران که مقصد آن (مخاطب) شماره تلفن ثابت یا همراه کشور دیگری می باشد نیز هزینه‌هایی دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های این تماس باید از خدمات مشترکان اپراتور خود اطلاعات لازم را کسب کنید تا هزینه‌ای نجومی روی قبض‌تان منظور نشود.

پیام کوتاه: با ارسال هر پیامک فارسی و به ازای هر پارت پیام لاتین نیز مبلغی به حساب اپراتور واریز می شود.

بسته‌های اینترنت: هزینه بسته‌های اینترنت در قبوض خطوط دایمی اپراتورها یکسان نیست. با توجه به تنوع و تعدد بسته‌های اینترنتی، مبلغی که بابت اینترنت همراه روی قبض تلفن همراه شما می‌آید بستگی به میزان استفاده شما دارد. در طول ماه هرچقدر بسته اینترنتی بخرید، هزینه آن را در پایان ماه روی قبض خود مشاهده خواهید کرد که معمولا بالاترین عدد قبض مشترکان به همین بخش برمی‌گردد.

اینترنت تعرفه عادی: به ازای هر کیلو بایت داده هزینه ای مطابق نرخ مصوب به حساب مشترک منظور خواهد شد.

خدمات مبتنی بر محتوا یا سرویس ارزش افزوده: سرویس های ارزش افزوده جزء آیتم های مبهم قبض موبایل می باشد که معمولا مشترکان سوالات متعددی درباره آن ها دارند. خدمات مبتنی بر محتوا سرویس‌هایی هستند که بنا به درخواست مشترک فعال شده و هزینه محتوای ارسالی پس از درخواست، متناسب به نوع سرویس تعیین شده محاسبه خواهد شد. هزینه پیامک های ارزش افزوده در اولین پیامکی که فرستاده می شود، به مشترک اطلاع رسانی می شود.

سایر هزینه‌ها: ارائه خدمات به مشترکین طبق کدهای هزینه که در پشت قبض چاپ می‌شود؛ اعم از آوای انتظار، تغییر نام و آدرس هزینه هایی به دنبال دارد که در قبض های مشترکان اعمال می شود. برای مثال در صورت سوختن سیم ­کارت و مراجعه به دفاتر اپراتور هزینه ای از مشترک نباید دریافت شود و مبالغ خدماتی مستقیما روی قبض افراد محاسبه می شود.  یکی دیگر از هزینه‌هایی که در این بخش محاسبه می‌شود تغییر سیم‌کارت است.

قبض

رومینگ: استفاده از سیم کارت در خارج از کشور رومینگ نامیده می شود.

جمع صورتحساب: نیز حاصل جمع مبالغ بالا را در بر می گیرد.

تخفیفات: در صورت استفاده از بسته‌ها و طرح‌های تشویقی، تخفیفات آن ها در این فیلد محاسبه می‌شود.

مالیات و عوارض: مالیات و عوارض ۹ درصد مبلغ جمع صورتحساب است.

درآمد عمومی دولت: مشترکان اپراتورها روی قبوض خود مبلغی را بابت درآمد عمومی دولت پرداخت می‌کنند. در این ردیف به ازای هر پیامکی که مشترکان ارسال می‌کنند، مبلغ ١٠ ریال اضافه‌تر دریافت و به حساب دولت واریز می‌شود. دولت نیز موظف است این پول را برای توسعه خطوط ارتباطی در مناطق محروم و روستاها هزینه کند.

مجموع: جمع صورتحساب + مالیات و عوارض + درآمد عمومی دولت – تخفیفات، در این قالب اعمال می شود.

بستانکاری/ بدهکاری: این بخش نیز همان طور که از نام آن پیداست شامل مبالغ اضافه یا کسر پرداختی در دوره‌های پیش می شود.

کسر هزار ریال: ۳ رقم آخر مبلغ پرداخت که جهت رند شدن از مبلغ کسر می‌شود.

مالیات و عوارض ۹ درصد مبلغ جمع صورت‌حساب است. در نهایت هم مبلغی که باید از طرف مشترک پرداخت شود: جمع صورت‌حساب به اضافه مالیات و عوارض و درآمد عمومی دولت و کسر هزار ریال از مبلغ فوق (بابت رند شدن نرخ صورت‌حساب) می باشد.

حتما بخوانید: مالیات در قبوض برق چگونه محاسبه می شود

انواع روش های مشاهده صورتحساب تلفن همراه و قبوض شهری

امروزه پیشرفت تکنولوژی روش های پرداخت قبوض را نیز تغییر داده است و دیگر نیازی نسبت به صدور پرینت کاغذی صورتحساب و مراجعه به بانک جهت پرداخت قبض احساس نمی شود.

قبل از آن که روش های مشاهده صورتحساب را توضیح دهیم، بایستی در مورد تفاوت صورتحساب میاندوره و پایان دوره بیشتر آشنا شویم.

تفاوت صورتحساب میاندوره و پایان دوره قبض

تفاوت صورتحساب میان دوره و پایان دوره قبض در بازه زمانی آنهاست. قبض پایان دوره تلفن، هر دو ماه یک بار محاسبه می‌شود اما قبض میان دوره میزان کارکرد تلفن را تا همان روز محاسبه می‌کند.

قبض میان دوره = قبض پایان دوره + کارکرد روزهای ماه جاری

مشاهده صورتحساب تلفن ثابت

  • مشاهده قبض تلفن ثابت در سایت TCI.ir
  • تماس رایگان با سامانه ۲۰۰۰ و دریافت پرداخت صورتحساب
  • ارسال رایگان پیامک شماره تلفن ثابت (شماره رقمی بدون کد) به سامانه ۳۰۰۰۷۱۳ و دریافت خلاصه صوتحساب دوره

برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با سامانه ۳۶۹۹۹ در ساعات اداری

دریافت و مشاهده جزئیات قبض از طریق اینترنت

 از طریق وب سایت های اینترنتی مطابق جدول زیر می توانید اقدام به مشاهده و دریافت صورتحساب خود کنید و نسبت به پرداخت قبض همراه اول اقدام کنید.

ردیف نام قبض آدرس اینترنتی
۱ مشاهده قبوض تلفن همراه دائمی و قبوض شهری در سامانه بامن ۲۴ https://www.baman24.ir
۲ مشاهده قبض برق تهران http://77.237.94.172:8082
۳  دریافت قبض گاز http://billing.nigc.ir/billing/gasAll.aspx
۴  استعلام قبض آب تهران http://ccp.tpww.ir/HomePage.aspx
۵  دریافت قبض همراه اول https://billing.mci.ir/
۶  دریافت قبض تلفن ثابت تهران https://eservice.tct.ir/eCare/view/mainpage

مشاهده صورتحساب همراه اول

از طریق آدرس اینترنتی https://billing.mci.ir می توانید با وارد کردن شماره تلفن، جزئیات قبض شامل صورتحساب میان دوره و پایان دوره و همین طور ریز مکالمات خود را مشاهده کنید.

همراه اول

بیشتر بخوانید: ۶ روش پرداخت قبض همراه + استعلام قبض همراه اول

دریافت قبض اینترنتی همراه اول از طریق ایمیل

می توانید قبض اینترنتی همراه اول را به جز استفاده از آدرس اینترنتی همراه اول، به صورت ایمیل نیز دریافت کنید. برای داشتن این قابلیت حرف E را به شماره ۹۹۰۰۰۹ پیامک کنید. پس از دریافت پاسخ مبنی بر ارسال ایمیل، ایمیل خود را در قالب مشخص به شماره ۹۹۰۰۰۹ ارسال کنید.

دریافت و مشاهده صورت حساب همراه اول از طریق سامانه پیامکی

برای مشاهده صورتحساب قبض تلفن همراه خود می توانید از سامانه پیامکی ۹۹۰۰۰۹ استفاده کنید و قبض تلفن همراه خود را به تفکیک موارد کارکرد تلفن شهری، بین شهری، پیام‌کوتاه، ریز مکالمات و سایر هزینه‌‏ها دریافت کنید. پیامک های دریافتی از این سامانه شامل تاریخ صورتحساب، مبلغ و شناسه های مربوط به پرداخت است که شما می توانید از روش های مختلف پرداخت الکترونیکی آن را پرداخت نمایید و یا اقدام به تقسیط بدهی همراه اول کنید.

جدول کدهای دستوری جهت مشاهده قبض همراه اول

خدمات ساختار پيام كوتاه ارسالي به ۹۹۰۰۰۹
قبض  پايان دوره G  یا  g
قبض ميان دوره M یا m
خلاصه قبض s یا  S
شخصی سازی قبض t یا T
جزئیات کارمزد خدمات c یا C
جزئیات خدمات مبتنی بر محتوا k یا K
جزئیات خدمات دولت الکترونیک D  یا  d
راهنماي رومينگ RH  یا r h
راهنمای قبض چاپی P یا p
افزايش مبلغ بستانكاري B یا b
ثبت آدرس ایمیل E یا e
ایمیل قبض پایان دوره e g یا EG
ایمیل قبض میان دوره e m یا EM

مشاهده و دریافت صورتحساب ایرانسل

مشاهده صورتحساب قبض ایرانسل از طریق سایت irancell.ir

دارندگان سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل می توانند با مراجعه به وب سایت ایرانسل به آدرس www.irancell.ir صورتحساب خود را مشاهده و پرداخت کنند. شما می توانید صورتحساب سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل خود را با داشتن اپلیکیشن ایرانسل من روی گوشی هوشمند خود نیز در اختیار داشته باشید.

مشاهده صورتحساب قبض از طریق پیامک

در این روش می توانید برای مشاهده صورتحساب قبض خود یک پیامک بدون متن به ۵۴۵۹ ارسال کنید. برای انصراف از این سرویس نیز می‌توانید یک پیامک بدون متن به ۵۴۵۸ ارسال کنید.

دریافت و مشاهده صورتحساب رایتل

مشاهده صورتحساب رایتل از طریق سایت rightel.ir

از طریق صفحه اصلی وب سایت رایتل به آدرس rightel.ir وارد حساب کاربری خود شوید و سپس دو بار شماره سیمکارت دائمی خود را وارد کنید و صورتحساب میان دوره و یا پایان دوره خود را مشاهده نمایید. به علاوه اگر که سیمکارت شما به دلیل عدم پرداخت بدهی مسدود شده است با مراجعه به این سامانه اقدام به پرداخت قبوض موبایل و بدهی خود نمایید تا بتوانید از سیمکارت خود استفاده کنید.

برای دریافت و مشاهده صورتحساب سیمکارت رایتل می توانید از طریق سیمکارت رایتل خود با شماره ۲۰۰ تماس بگیرید و از سایر خطوط با شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰  تماس بگیرید و  اطلاعات میزان بدهی و کارکرد سیمکارت خود را دریافت کنید.

علاوه بر این می توانید از طریق سیمکارت رایتل و شماره گیری #۱۴۰* از جزییات صورتحساب خود آگاه شوید.

حتما بخوانید: بسته های اینترنت همراه سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری رایتل

راهنمای پرداخت حضوری و غیر حضوری صورتحساب

قبل از تشریح انواع روش های پرداخت حضوری و غیر حضوری قبض لازم است بدانیم شناسه قبض و شناسه پرداخت چیست.

شناسه قبض و شناسه پرداخت

سازمان ها در زمان اعلام مطالبه خود به مشتری «شناسه قبض» و «شناسه پرداخت»  متناظر با آن پرداخت را هم به مشتری اعلام می نمایند و مشتری می تواند در کنار سایر روش ها با استفاده از این شناسه های قبض نسبت به پرداخت وجه اقدام نماید.

شناسه ها در قبوض شهری شامل (آب، برق، تلفن، گاز، عوارض شهری، جریمه خودرو و…) نیز وجود دارند که  جهت پرداخت الکترونیکی و پرداخت قبوض استفاده می‌شوند.

شناسه پرداخت چیست

شناسه راهکاری است که برای شناسه دار کردن پرداختی های اشخاص استفاده می شود و ضمن تسهیل در پرداخت با این راهکار پیگیری و ردیابی پرداختی های افراد میسر می شود. در واقع شناسه پرداخت مشخص‌کننده اطلاعات مبلغ، سال و دوره قبض است.

شناسه پرداخت چیست

شناسه راهکاری است که برای شناسه دار کردن پرداختی های اشخاص استفاده می شود و ضمن تسهیل در پرداخت با این راهکار پیگیری و ردیابی پرداختی های افراد میسر می شود. در واقع شناسه پرداخت مشخص‌کننده اطلاعات مبلغ، سال و دوره قبض است.

شناسه قبض چیست

شناسه قبض کد یکتای مربوط به قبض است که حاوی اطلاعات زیر است:

  1. نوع خدمت: آب، برق ….
  2. کد شرکت مربوطه مانند: برق مشهد
  3. شماره اشتراک

در آخر هر یک از شناسه‌ها ۱ یا ۲ رقم کنترل وجود دارد که در صورتی‌ که مشتری حتی یکی از شماره‌ها را اشتباه وارد کند دستگاه با محاسبه رقم کنترل، اشتباه را تشخیص داده و پیغام خطا می‌دهد و از مشتری می‌خواهد مجددا شماره صحیح را وارد کند.

پرداخت حضوری از طریق دستگاه عابر بانک

از طریق یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب می توانید به دستگاه خودپرداز یکی از بانک‌ها مراجعه و صورتحساب خود را پرداخت نمایید. در این روش می توانید از طریق شناسه قبض و شناسه پرداخت قبض خود را پرداخت کنید و در صورتی که دستگاه خودپرداز به بارکدخوان مجهز باشد و قبض شما هم بارکد داشته باشد، می‌توانید به جای وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت، بارکد قبض را جلوی محل مشخص شده در خودپراز نگه دارید تا دستگاه به صورت خودکار قبض شما را شناسایی کند؛ در این صورت پس از شناسایی نوع قبض، مبلغ قابل پرداخت را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد.

پرداخت حضوری قبوض با کارت‌خوان

اگر به دستگاه کارت‌خوان دسترسی دارید، می‌توانید با استفاده از آن با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت صورتحساب خود را پرداخت کنید.

روش­های پرداخت غیر حضوری قبوض

پرداخت قبوض با اپلیکیشن‌های پرداخت

از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت شما می‌توانید به دو صورت «اسکن بارکد قبض» و «واردکردن اطلاعات قبض به‌صورت دستی» قبض‌های خود را پرداخت کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات یا اسکن بارکد قبض، با واردکردن شماره کارت و رمز دومتان، صورتحساب خود را پرداخت نمایید.

با اپلیکیشن پرداخت قبض بامن 24 به راحتی قبوض خود را پرداخت کنید.

اپلیکیشن پرداخت قبض
اپلیکیشن پرداخت قبض

پرداخت اینترنتی قبوض

در این روش کافی است به صفحه پرداخت اینترنتی یکی از بانک­ ها و سامانه هایی که خدمات پرداخت ارایه می کنند مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات کارت بانکی خود، شناسه قبض و شناسه پرداخت اقدام به پرداخت قبض خود کنید.

با مراجعه به سامانه بامن۲۴ پرداخت قبض های زیر امکان پذیر است:

 شما می توانید قبوض خود را از طریق بامَن۲۴ پرداخت نمایید. وارد سایت بامَن ۲۴ شوید و به قسمت پرداخت قبوض بروید و سپس شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد کنید و عملیات پرداخت قبض را تکمیل کنید.

پرداخت قبوض با تلفن بانک

تلفن نیز یکی از روش های پرداخت غیرحضوری قبوض است. شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفنبانک بانک‌ها یا از طریق شماره‌های اختصاصی هر سازمان اقدام به پرداخت تلفنی قبض‌های خود کنید.

شماره های اختصاصی سازمان ها جهت پرداخت تلفنی قبوض

شماره اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض برق ۱۵۲۱
شماره اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض آب ۱۵۲۲
شماره اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض تلفن ۱۸۱۸
شماره اختصاصی پرداخت تلفنی تمام قبوض ۲۰۰۰

برای پرداخت تلفنی دیگر قبوض، به این دلیل که شماره اختصاصی‌ای وجود ندارد می‌توانید با کمک تلفنبانک بانک خود، این دسته از قبوض را تلفنی پرداخت کنید.

پرداخت قبوض با همراه‌بانک

برای پرداخت قبوض خود می توانید اپلیکیشن همراه بانک مورد نظر خود را روی تلفن همراه خود نصب و از سرویس پرداخت قبوض آن استفاده نمایید.

پرداخت پیامکی قبوض

در این شیوه فرمت پیامک و شماره پیامک بانک خود را در زمان فعال کردن سرویس اس‌ام‌اس، تحویل بگیرید. برای پرداخت پیامکی قبض خود، می‌توانید پیامک را با فرمت اعلام شده بانک مورد نظر، به شماره‌ای که بانک اختصاص داده ارسال ‌کنید. در ادامه فرمت پیامک برای پرداخت قبوض در بانک ملت آورده شده است:

مبلغ قبض + فاصله + شناسه پرداخت + فاصله + شناسه قبض + فاصله + رمز + فاصله + شماره حساب + فاصله + ۳۱

پرداخت قبوض از طریق کدهایی USSD یا همبانک

کدهای ussd به معنای شماره‌هایی مثل *…# است. برای این کار کافی است یکی از رمزهای موجود *عدد# را با موبایل شماره گیری کنید تا منوی آن برای شما ارسال شود. از این روش شما می توانید بدون هزینه برای پرداخت قبوض، گرفتن موجودی حساب و یا خرید شارژ استفاده کنید.

حتما بخوانید: آیا از اهمیت، مزایا و معایب کدهای USSD اطلاع دارید؟

در جدول زیر تمام کدهای USSD را مشاهده می کنید:

نام مرجع کد USSD
بانک آینده ۷۴۵#*
بانک انصار ۷۶۳#*
بانک پارسیان (پککو) ۷۰۸#*
بانک پاسارگاد (امپاد) ۷۲۰#*
بانک حکمت ۷۶۵#*
بانک رفاه کارگران ۷۲۹#*
بانک سینا #۷۲۷*
بانک شهر ۷۸۷#*
بانک صادرات ۷۱۹#*
بانک صنعت و معدن ۷۱۱#*
بانک کشاورزی ۷۳۰#*
بانک گردشگری ۷۶۴#*
بانک مسکن ۷۳۷#* و #۷۱۴*
بانک ملت (به پرداخت) ۷۱۲#*
بانک ملی ۷۱۷#*
پست بانک ۷۴۷#*
آپ (پرشین سوییچ) ۷۳۳#*
جیرینگ ۱۲۳#*
باجه ایرانسل ۱۰۰#*
همراه ۲۴  (پرداخت الکترونیک سامان) ۷۲۴#*
مبنا کارت آریا ۷۷۰#*
پرداخت نوین آرین ۷۸۰#*
فن آوا کارت ۷۶۷#*
موسسه کوثر ۷۴۴#*
بانک آینده ۷۴۵#*
بانک انصار ۷۶۳#*
بانک پارسیان (پککو) ۷۰۸#*
بانک پاسارگاد (امپاد) ۷۲۰#*
بانک حکمت ۷۶۵#*
بانک رفاه کارگران ۷۲۹#*
بانک سینا ۷۲۷#*
بانک شهر ۷۸۷#*

جهت خرید شارژ، بسته اینترنت و استعلام قبوض از طریق لینک زیر به سامانه بامن۲۴ مراجعه کنید و یا اپلیکیشن بامن۲۴ را دانلود نمایید:

دانلود اپلیکیشن پرداخت قبض بامن۲۴ از کافه بازار

دانلود مستقیم اپلیکیشن پرداخت قبض بامن۲۴

وب‌سایت خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبض بامن۲۴

از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید، سپاسگزاریم.

4.4/5 - (7 امتیاز)