بامَن 24

تعرفه پیامک های فارسی و انگلیسی در سال 98

هزینه پیامک های فارسی و انگلیسی در سال ۹۸ چقدر است؟

خیلی دور نیست زمانی که پیامک های ارسالی بین کاربران تلفن همراه اکثرا به زبانی بود که اصطلاحا فینگلیش نامیده می‏‌شد. رواج این زبان من درآوردی، کم‏ کم متولیان فرهنگی جامعه را نگران پایه‏‌های زبان کهن فارسی کرد. از جمله سیاست‌هایی که برای مقابله با این روند خزنده تغییر زبان صورت گرفت، اعمال تخفیف برای پیامک‌های ارسالی به زبان فارسی بود، که هم‏ اکنون توسط کلیه اپراتورهای تلفن همراه در کشور اجرا می‏‌شود. این سیاست، بعلاوه هزینه‌های فنی که به دلیل تفاوت زبان بر مراکز ارسال پیامک اعمال می‌شود، تعرفه های متفاوتی را برای هزینه پیامک‌های فارسی و لاتین رقم زده است.

در حال حاضر، سه اپراتور اصلی تلفن همراه در ایران (همراه اول- ایرانسل- رایتل) تعرفه‏‌های زیر را برای ارسال پیامک اعمال می‏‌کنند:

اپراتور تعرفه پیامک فارسی (ريال) تعرفه پیامک انگلیسی (ريال)
همراه اول(سیم‏کارت دائمی) ۸۹ ۲۲۲
همراه اول(سیم‏کارت اعتباری) ۱۱۶ ۲۷۴
ایرانسل(سیم‏کارت دائمی) ۸۹ ۲۱۲
ایرانسل(سیم‏کارت اعتباری) ۱۰۶ ۲۶۴
ایرانسل(سیم‏کارت پیام‏رسان دائمی) ۱۱۰ ۱۱۰
ایرانسل(سیم‏کارت پیام‏رسان اعتباری) ۱۰۶ ۲۶۴
رایتل(سیم‏کارت دائمی) ۸۸ ۱۵۹
رایتل(سیم‏کارت اعتباری) ۱۰۵ ۲۲۰
رایتل(سیم‏کارت دیتا) ۱۰۵ ۲۲۰

سازوکار تشخیص زبان پیامک

ملاک تشخیص زبان فارسی در پیامک‌ها برای محاسبه هزینه ارسال، وجود کاراکترهای حروف فارسی در متن پیامک است.

اما در مورد پیامک‌های ترکیبی یا دوزبانه چطور عمل می ‌شود؟ خوشبختانه در این مورد، سیاستگذاران بسیار با دست و دلبازی عمل کرده و چنانچه شما از هر دو زبان فارسی و انگلیسی در متن پیامک خود استفاده کنید، ملاک محاسبه هزینه ارسال آن پیامک، تعرفه پیامک فارسی خواهد بود.

روال فوق، ترفندی برای ارسال ارزان پیامک‌هایی که الزاماً باید به زبان انگلیسی باشند را فراهم می‏کند: کافیست در متن پیامک انگلیسی، تنها یک کاراکتر فارسی وارد کنید و تعرفه ارسال آن را بسته به اپراتور ارسال کننده، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهید. به همین سادگی!

تعرفه پیامکهای فارسی و انگیلیسی در سال 98

نکته مهمی که باید حتماً به آن توجه داشته باشید، این است که در صورتی که محتوای پیامک ارسالی شما فقط عدد یا کاراکترهای غیر حروفی (نظیر ؟، !، %،@، <، و موارد مشابه) و یا حتی پیام خالی (بدون هیچ حرف، عدد یا علامتی) باشد، تعرفه پیامک ارسالی وابسته به تنظیمات گوشی شما خواهد بود. اگر تنظیمات زبان گوشی شما بر اساس زبان فارسی باشد، پیامکهای فوق با تعرفه فارسی و درصورت تنظیم شدن زبان گوشی بر روی زبان‌هایی بجز زبان فارسی، تعرفه ارسال علائم و اعداد و یا پیامک خالی، بر اساس تعرفه پیامک لاتین محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه تعداد پارت هر پیامک

انتقال پیامک‌های طولانی از فرستنده به گیرنده در قالب بخش‌هایی انجام می‌شود که به آنها اصطلاحا پارت گفته می شود. وقتی شما تعرفه ارسال پیامک را از هر اپراتوری استعلام می‌کنید، در واقع در حال استعلام تعرفه ارسال هر پارت پیامک هستید.

هر پارت پیامک شامل تعداد مشخصی کاراکتر است که بر حسب زبان متن پیامک، متفاوت است. اگر پیامک شما از سمت اپراتور بعنوان پیامک فارسی شناسایی شود، پارت اول شامل ۷۰ کاراکتر، پارت دوم ۶۴ کاراکتر، و پارتهای سوم و بیشتر ۶۷ کاراکتر هستند. در صورت شناسایی پیامک شما بعنوان پیامک لاتین (انگلیسی یا هر زبان با نگارش چپ به راست)، تعداد ۱۶۰ کاراکتر برای پارت اول، ۱۴۶ کاراکتر برای پارت دوم، و ۱۵۳ کاراکتر برای پارت سوم و بیشتر محاسبه خواهد شد. با ذکر یک مثال، با این نحوه محاسبه بیشتر آشنا خواهید شد.

فرض کنید پیامک فارسی شما شامل ۲۰۴ کاراکتر باشد. با قانون فوق، خواهیم داشت:

پارت اول- ۷۰ کاراکتر؛ پارت دوم- ۶۴ کاراکتر؛ پارت سوم- ۶۷ کاراکتر؛ پارت چهارم- ۳ کاراکتر

بنابراین اگر هزینه ارسال هر پارت پیامک در اپراتور انتخابی شما x تومان باشد، ارسال هر پیامک برای شما ۴x تومان هزینه خواهد داشت. اما با کوتاه کردن متن پیام به میزان تنها ۳ کاراکتر، می‌توانید هزینه ارسال سفارش خود را ۲۵% کاهش دهید.

بطریق مشابه اگر پیامک لاتین شما شامل ۳۱۰ کاراکتر باشد، تعداد پارت پیامک به روش زیر محاسبه خواهد شد:

پارت اول- ۱۶۰ کاراکتر؛ پارت دوم- ۱۴۶ کاراکتر؛ پارت سوم- ۴ کاراکتر

در این مورد نیز اگر بتوانید متن پیام را به میزان ۴ کاراکتر کوتاه‌تر کنید، هزینه ارسال شما، یک سوم کاهش خواهد داشت.

توجه داشته باشید که صرفنظر از اینکه زبان پیامک شما چه باشد، فاصله (space) نیز همیشه بعنوان یک کاراکتر محسوب می‌شود. یعنی کلمه “می توانیم” دارای ۹ کاراکتر و کلمه “میتوانیم” دارای ۸ کاراکتر است. بنابراین شاید گاهی مجاز باشیم با کمی اغماض نسبت به رسم الخط استاندارد زبان (تا حدی که به مفهوم پیام آسیب نزده و یا حساسیت مخاطبان را تحریک نکند)، بودجه شخصی یا کسب و کار خود را مدیریت کنیم.

حتماً بخوانید: پیامک‌ های تبلیغاتی ایرانسل و همراه اول را از این طریق غیرفعال کنید!

هزینه پیامک‌های فارسی و لاتین در سامانه‌های ارسال انبوه

سامانه‌های ارسال انبوه پیامک نیز از سیاست مشابهی در محاسبه هزینه ارسال پیامک‌های فارسی و انگلیسی استفاده می‏‌کنند که طبیعتاً به دلیل تفاوت زیرساخت های فنی و رقابت‌های حرفه‏‌ای، این تعرفه‌ها در ارائه‌دهندگان مختلف این سرویس، متفاوت است. اما بطور کلی، بسته به اعتبار و سابقه شرکت و همینطور حجم ارسال پیامک، اپراتور انتخابی و خدمات ارزش افزوده ‌ای که از این سامانه‌ها دریافت می‌کنید، برای هر پیامک فارسی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد هزینه بالاتری نسبت به ارسال مستقیم پیامک از طریق سیم‏کارت، پرداخت خواهید کرد. تعرفه پیامک‌های لاتین نیز بطور میانگین حدود دو برابر تعرفه پیامک‌های فارسی محاسبه می‌شود.

از خدمات منحصر به فرد بامَن ۲۴ برای خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبوض بهره ­مند شوید.

به این متن امتیاز بدهید post