بامَن 24

نسل پنجم شبکه های تلفن همراه 5G

۵G چیست و کی به جهان عرضه می شود؟

شاید چیزهایی در مورد نسل پنجم شبکه های تلفن همراه یا شبکه ۵G و تفاوت اساسی آن با نسل های قبلی از جمله ۴G و ۳G شنیده باشید و بخواهید در زمینه این نسل جدید از ارتباطات سیار، اطلاعات بیشتری کسب کنید. در ادامه این مقاله با ما باشید تا شما را با آخرین اخبار، اطلاعات، دیدگاه ها و تحولات دنیای هیجان انگیز شبکه ۵G بیشتر آشنا کنیم.

با اتصال میلیاردها دستگاه به اینترنت باید کل زیرساخت ها ترافیک را در خود جای دهند تا نه تنها از اتصالات سریع تر پشتیبانی کنند بلکه همزمان بهتر عمل کنند و پوشش گسترده تری نیز برای این دستگاه ها فراهم کنند. این چیزی است که ۵G درآن کمک می کند.

۵G چه فوایدی دارد؟

5g نسل پنجم شبکه تلفن همراه
۵G نسل پنجم شبکه تلفن همراه
  • کمترین تاخیر در هنگام پخش فیلم ها و بازی کردن
  • دانلود و آپلود سریع تر
  • پخش راحت و روان محتوای آنلاین
  • کیفیت بالاتر تماس صوتی و تصویری
  • اتصال تعداد بیشتری از دستگاه های دارای تکنولوژی اینترنت اشیا
  • توسعه فناوری های پیشرفته ای چون اتومبیل های خودکار و شهرهای هوشمند

۵G با سایر “s G” ها چه تفاوتی دارد؟

۵G نسل بعدی ۴G است که جایگزین تمام فن آوری های قدیمی شده است.

  • ۱G صدای آنالوگ را معرفی کرد.
  • ۲G صدای دیجیتالی را معرفی کرد.
  • ۳G در داده های تلفن همراه طغیان کرد.
  • ۴G راه را برای استفاده گسترده از اینترنت تلفن همراه هموار کرد.

خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبوض را در “بامن ۲۴” تجربه کنید

وضعیت ۵G در ایران

ایران به عنوان کشوری در حال توسعه و نیازمند به سریع‌ترین دسترسی به شبکه‌ اینترنت همراه همواره شرایط مطلوب و قابل دسترسی را در اختیار کاربران قرار داده است. مطمئنا با در دسترس قرارگیری نسل پنجم شبکه همراه در مدار بهره‌برداری، ایران نیز در سریع‌ترین زمان ممکن شرایط استفاده از این شبکه را مهیا می‌سازد.

اپراتور مخابراتی ایرانسل در سال ۹۶ شبکه ۵G را با همکاری شرکت سوئدی اریکسون آزمایش کرد و موفق شد به سرعت ۲۴ گیگابایت بر ثانیه دست یابد. ایرانسل مصرف انرژی در شبکه ۵G را بیش از سه برابر بهینه‌تر از نسل چهارم شبکه همراه دانست و افزایش عمر مفید گجت‌های متصل به اینترنت اشیاء را از دستاورد‌های این شبکه عنوان کرد.

ایرانسل ابراز امیدواری کرده است در آینده‌ای نزدیک نسل پنجم شبکه تلفن همراه که سرعت انتقال داده‌ای از ۱۰ مگابیت تا ۱۰ گیگابیت دارد را برای شهروندان سراسر کشور فراهم کند. نماینده شرکت اریکسون سوئد ضمن ابراز خرسندی از همکاری با ایرانسل تمایل این شرکت را برای همکاری با دیگر اپراتورهای ایرانی نیز اعلام کرد و گفت: ” اینترنت نسل اول توانست میان مردم ارتباط برقرار کند و نسل پنجم خواهد توانست ماشین‌آلات را به هم متصل کند.”

تا سال ۱۴۰۰ شبکه ۵G همراه اول در شهرهای بزرگ راه‌اندازی می‌شود

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتگو با سایت دیجیاتو خبر داد این اپراتور بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، نسل پنجم شبکه موبایل را در اختیار کاربران این اپراتور قرار خواهد داد.

سرانجام شبکه‌های ۵G در دنیا راه‌اندازی شدند و اولین اسمارت‌فون‌های مجهز به مودم‌های ۵G معرفی و تا روزهای آینده وارد بازار می‌شوند.

اپراتورهای موبایل ایران از دو سال پیش تحقیقات و توسعه شبکه‌های ۵G خود را آغاز کردند و با همکاری شرکت‌های خارجی دارند برای بهره‌برداری از ۵G در ایران آماده می‌شوند.

«مرتضی طاهری بخش»، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول دراین ‌باره می‌گوید:

«همراه اول از سال ۹۶ مسیری را شروع کرد تا بتواند بر فناوری ۵G مسلط شود. ما با تشکیل تیم‌های مشترکی با دانشگاه شریف و تربیت مدرس، و استفاده از مشاور خارجی، رصد فناوری را شروع کرده‌ایم. بر همین مبنا تحقیقاتی را شروع‌ کرده‌ایم تا بتوانیم شبکه خود را برای بحث‌های مرتبط به ۵G آماده کنیم. فکر می‌کنم برای سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ شبکه بتواند در شهرهای بزرگ به شکل محدود، بحث مربوط به ۵G را داشته باشد.»

در حالی همراه اول برای راه‌اندازی شبکه‌های ۵G خیز برداشته است که هنوز شبکه ۴G در سراسر ایران در دسترس نیست و سرعت آن با ایده‌آل این شبکه‌ها فاصله دارد.

بسیاری از کاربران و کارشناسان اعتقاد دارند همراه اول هنوز «۴G واقعی» ارایه نداده است. طاهری بخش این حرف را قبول ندارد و می‌گوید شبکه ۴G همراه اول سرعت واقعی ارایه می‌دهد:

«عدد ۳۰۰ مگابیت به شکل تئوری و برای یک کاربر است. اما وقتی در اطراف یک سایت، بیش از هزار کاربر وجود دارد، این منابع تقسیم می‌شود و به مشترک سرعت پایین‌تر می‌رسد. اما در نقاط خلوت‌تر و در ساعاتی که کاربران کمتری آنلاین هستند، دریافت سرعت تا ۱۰۰ مگابیت محتمل است.»

توسعه شبکه‌های موبایل با شرایط فعلی ایران بسیار سخت و هزینه‌بر شده است. امیدواریم که اپراتورهای همراه یک شبکه ۵G واقعی ارایه دهند و همانند اپراتورهایی مانند AT&T یک شبکه  ۴G LTE پیشرفته روی طیف‌های فراکانسی ۵G به نام شبکه موبایل نسل پنجم معرفی نکنند.

راه اندازی شبکه نسل پنجم 5G شبکه تلفن همراه در کشورهای مختلف
راه اندازی ۵G در کشورهای مختلف

چه زمانی ۵G در کشورهای دیگر راه اندازی می شود؟

در امریکا

Verizon  با راه اندازی شبکه ۵G خود در آغاز آوریل ۲۰۱۹، بسیاری از جهانیان را شگفت زده کرد و آن را به اولین جهانی تبدیل کرد که ۵G را ارائه می دهد.

هم اکنون فقط در قسمت های محدود شیکاگو و چند مکان دیگر موجود است و در حال حاضر فقط دو گوشی برای استفاده در شبکه ۵G جدید وجود دارد.

در شیکاگو، ایالات متحده موفق به دستیابی به سرعت های حداکثر ۱٫۴ گیگابیت در ثانیه شده است و از حداکثر سرعت ۴G که ۳۰۰ مگابیت در ثانیه است سریعتر می باشد. ( اگرچه سرعت متوسط ​​آنها کمتر از ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است)

۵G در لندن، سرعت تست آن بین ۲۰۰ مگابیت در ثانیه و ۵۵۰ مگابیت در ثانیه است و هنوز خیلی سریعتر از ۴G است، اما به همان اندازه ای نیست که در شیکاگو می بینیم.

AT&T شبکه ۵G خود را به ۱۹ شهر در سراسر ایالت ها منتقل کرده است، اما هنوز هیچ تلفن ۵G را ارائه نمی دهد. تنها گزینه شما در حال حاضر یک کانون تلفن همراه Netgear Nitehawk 5G است.

در همین حال T-Mobile شبکه ۵G خود را در ایالات متحده راه اندازی نمی کند ، اما پیش از این گفته بود که ۵G را به ۳۰ شهر می رساند و این در حالی است که از نیویورک سیتی، لس آنجلس، دالاس و لاس وگاس شروع می شود.

در بریتانیا

EE نخستین شرکت در انگلستان بود که شبکه ۵G  خود را راه اندازی کرد و آن را در ۳۰ شهر در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۹ راه اندازی کرد و وعده داده شده است که تا پایان سال ۲۰۱۹ ۵G  را به ۱۰ شهر دیگر برساند

Vodafone در تاریخ ۳ ژوئیه ۲۰۱۹ ۵G را در هفت شهر راه اندازی کرد و در ۱۷ ژوئیه در هشت شهربزرگ و شهرستان دیگر راه اندازی کرده است.

O2 و Three همچنین قول داده اند که شبکه های ۵G را در سال ۲۰۱۹ راه اندازی کنند و در حالی که O2 قصد دارد در ماه اکتبر رونمایی کند، هنوز تاریخ انتشار محکم از There مشخص نشده است.

There گفته است كه ۵G در اوت و عرضه تلفن همراه آن در اواخر سال جاری راه اندازی خواهد شد و قصد دارد ۵G  را در ۲۵ شهربزرگ و شهرستان تا قبل از پایان سال راه اندازی کند.

 در استرالیا

پوشش ۵G توسط  Telstra از ماه مه ۲۰۱۹ با رونمایی از اولین تلفن هوشمند ۵G  در استرالیا Samsung Galaxy S10 5G به صورت زنده آغاز شد.

در آن زمان، پوشش به ۱۰ شهر و منطقه اصلی محدود می شد و در داخل آن مناطق تا حدود محدودی بود. این شامل Adelaide, Brisbane, Canberra, Gold Coast, Hobart, Launceston, Melbourne Perth Sydney و Toowoomba می شود.

این روند همچنان ادامه دارد و پوشش به طور پیوسته در حال افزایش است و برای تهیه نقشه دقیق و بروز در مورد پوشش سراسری استرالیا، صفحه اختصاصی Telstra 5G را ببینید.

از طرف دیگر، Optus هیچ زمان مشخصی را اعلام نکرده است، اگرچه در وب سایت رسمی آن ذکر نشده است ولی شایعه شده است که قصد دارد ۵G  را تا مارس ۲۰۲۰ احداث کند.

چه موبایل های ۵G در دسترس هستند؟

تعداد بسیاری اطلاعیه های موبایل ۵G در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، با این حال تا به الان تنها تعداد انگشت شماری در دسترس است.

در ایالات متحده، ۵G Motorola را در چند گوشی منتخب Moto Z راه اندازی کرده است، بعلاوه Samsung Galaxy S10 5G نیز موجود است.

در حال حاضر برای کسانی که در انگلیس هستند، می توانند پنج تلفن ۵G زیر را در اختیار داشته باشند.

Samsung Galaxy S10 5G , Oppo Reno 5G, OnePlus 7 Pro 5G , Xiaomi Mi Mix 3 5G , LG V50 ThinQ 5G

در استرالیا تنها سه تلفن هوشمند ۵G موجود است و فقط دو مورد از آنها در دسترس است.

Oppo Reno 5G و LG V50 ThinQ 5G را به ترتیب می توانید با قیمت ۱،۴۹۹ دلار AU و ۱،۷۲۹ دلار AU خریداری کنید.

۵G برای چه مواردی استفاده می شود؟

ممکن است که با توجه به چگونگی استفاده از تلفن های هوشمند، واضح به نظر برسد، تلفن های هوشنمد به طور قطع نقش اصلی در ارتباطات را دارند و مطمئناً تنها تمرکز آنها در شبکه ۵G نیست.

در متن های پایین خواهید دید، مؤلفه های اصلی ۵G اتصالات فوق سریع و حداقل تاخیرها هستند و این برای کسانی که ویدیوها را از طریق تلفن خود پخش می کنند بسیار عالی است و در سناریوهایی که به حداقل رساندن تأخیرها بسیار مهم هستند کاربرد دارد.

هدست واقعیت مجازی به پهنای باند بسیار زیادی احتیاج دارد و برای ارائه جلوه های مورد نظر خود، باید هر چه سریعتر از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند. هر گونه تأخیر می تواند باعث شود که اتفاقات در محیط مجازی واقعی احساس نشود.

همین امر در مورد هر دستگاه دیگری که باید سریعاً واکنش نشان دهند، مانند اتومبیل های خودمختار برای جلوگیری از برخورد ناگهانی و درک مسیرهای مناسب خود، کنترل سخت افزار از راه دور و سیستم های روباتیک که توسط ریموت کنترل می شوند صدق می کند.

مشخصات ۵G : نرخ داده و تاخیر

یک سلول ۵G، همان چیزی است که داده های تلفن همراه را انتقال و دریافت می کند، از سرعت حداقل ۲۰ گیگابیت در ثانیه برای بارگیری و ۱۰ گیگابیت در ثانیه برای بارگذاری، با تأخیر حداقل ۴ مگابایت یا بیشتر پشتیبانی می کند.

به عنوان مثال، در یک موقعیت ایده آل با ۵G به سرعت ۱ گیگابایت در ثانیه، می توانید یک فیلم ۳ گیگابایتی را در ۲۴ ثانیه از طریق تلفن خود بارگیری کنید، یا یک فیلم ۱ گیگابایتی را فقط در ۸ ثانیه به YouTube بارگذاری کنید.

۵G از تعداد زیادی دستگاه پشتیبانی می کند

۵G برای هر کیلومتر مربع (۰/۳۸۳ مایل مربع) حداقل از ۱ میلیون دستگاه پشتیبانی می کند. این بدان معناست که در این مقدار فضا، یک شبکه ۵G قادر است همزمان ۱ میلیون یا بیشتر دستگاه را به اینترنت وصل کند.

این نوع سناریو ممکن است با توجه به شهرهایی که بیشترین میزان تراکم جمعیت را دارند (مانند مانیل در فیلیپین و بمبئی در هند) بسیار دشوار به نظر برسد که فقط در هر مایل مربع بین ۷،۰۰۰ تا ۱۱۰،۰۰۰ نفر قرار دارند.

شبکه ۵G قرار نیست برای هر فرد یک یا دو دستگاه را پیشتیبانی کند بلکه ساعت هوشمند همه افراد، تمام وسایل نقلیه موجود در منطقه که ممکن است به اینترنت وصل شوند، قفل هوشمند درب خانه ها و هر جریان دیگر دستگاه های منتشر شده که باید در شبکه باشد.

توجه: پیش بینی می شود که تا پایان سال ۲۰۲۳، در سطح جهان ۱٫۳ میلیارد اتصال در شبکه های ۵G برقرار شود.

۵G چگونه کار می کند؟

تکنولوژی اینترنت ۵G برای اینکه دسترسی کاربران را به اینترنت پرسرعت فراهم کند، می‌بایست اطلاعات را با حجم بالا و سرعت زیادی منتقل کند. برای این کار اینترنت نسل پنجم از طیف رادیویی با نام امواج میلی‌متری استفاده می‌کند تا از فرکانس بالایی برخوردار شود.

نکته منفی استفاده از فرکانس های بالا برای انتقال داده ها این است که این فرکانس ها دخالت بسیار بیشتری را از چیزهایی مانند درختان و ساختمان ها تجربه می کنند، این بدان معناست که برج های سلولی کوچک با موقعیت استراتژیک لازم هستند تا شبکه را به سراسر شهر منتقل کنند.

با این حال، همه اپراتورهای شبکه تلفن همراه به همان روش کار نمی کنند. برخی از شرکت ها از ۵G در انتهای پایین طیف رادیویی استفاده می کنند تا برج های سلولی بتوانند به مناطق وسیع تری برسند و به دیواره ها نفوذ کنند.

5G و اینترنت اشیا
۵G و اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

اینترنت نسل پنجم یا ۵G به نوعی زیرساخت اینترنت اشیا  Internet Of Things به حساب می آید که می تواند تاثیر شگرفی در زندگی بشر بگذارد. اینترنت با پهنای باند مناسب در دسترس قرار می گیرد، هزینه اتصال کاهش می‌یابد و دستگاه های بسیار زیادی به اینترنت وصل خواهند شد. خانه های هوشمند وشهر های هوشمند از اهداف این اینترنت هستند. هزینه تکنولوژی پایین خواهد آمد. مطمئن باشید ظرف چند سال آینده از اینترنت اشیاء(IOT) و ۵G بیشتر خواهید شنید.

اما آیا از ۶G هم خبری خواهد شد؟

پروفسور ساتن جواب این سوال را این‌گونه می‌هد:
« اگر ۵G به درستی اعمال شود، چیزی به نام ۶G در کار نخواهد بود.» این جمله به این معنی است که اگر زیرساخت‌های این سیستم به درستی انجام شود، نیازی به جایگزینی آن با مدل دیگری نخواهد بود و فقط به ارتقای سیستم نیاز خواهد بود. در سال‌های گذشته، تکنولوژی اطلاعات موبایل، بر اساس سخت‌افزار بوجود امده بود اما هسته اصلی اینترنت ۵G، نرم‌افزاری است. نرم‌افزارها قابلیت ارتقا دارند ولی در مورد سخت‌افزارها به ندرت چنین امکانی وجود دارد.

از خدمات منحصر به فرد بامَن ۲۴ برای خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبوض بهره ­مند شوید.

به این متن امتیاز بدهید post