بامَن 24

10 سوال رایج درمورد حذف قبض کاغذی

10 سوال رایج درمورد حذف قبض کاغذی

حذف قبض کاغذی ابتدا از قبوض تلفن آغاز شد، در ادمه انتشار قبوض کاغذی برق نیز متوقف شد و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک این فرایند در مورد قبوض آب و گاز و دیگر قبوض کاغذی اجرایی شود. حذف قبض کاغذی با وجود بروز مشکلاتی در مناطق محروم، سالمندان، روستاها و مناطق دور افتاده، مزایایی دارد که ارزش انجام آن را دوچندان نموده است. یکی از اصلی ترین مزایای حذف قبوض کاغذی صرفه جویی بیش از 1500 میلیارد تومانی است. محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در اواخر پاییز سال گذشته در این باره از برنامه های بلند مدتی که از این صرفه جویی جهت پرداخت قبض عاید می شود خبر داد.


طبق گفته های وزارت نیرو، 35 میلیون کنتور برق، تقریبا همین تعداد کنتور آب و حدود 20 میلیون کنتور گاز وجود دارد، که ارسال قبوض کاغذی برای تمام این مشترکین حدود 1500 میلیارد تومان هزینه در بر دارد. این در حالی است که آذری جهرمی بیان کرده که وزارت اطلاعات و ارتباطات زیر ساخت لازم برای ارسال تمام قبوض به صورت الکترونیکی را داراست.

حتما بخوانید: روش های پرداخت قبض برق تهران


روح اله نوریان، مدیر IT شرکت ملی گاز ایران در این باره کفت: در صورت اجرایی شدن و حذف کامل قبوض کاغذی گاز، سالانه 85 میلیارد تومان در هزینه های شرکت صرفه جویی می شود که این رقم میتواند صرف ارائه خدمات، گاز رسانی و حفظ محیط زیست می شود.


هادی مدقق، مدیرکل مدیر مصرف و امور مشترکین توانیر هم با اشاره به جلوگیری از قطع 12 هزار درخت در صورت حذف قبوض کاغذی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم با صرفه جویی های انجام شده از حذف قبض کاغذی برای 100 هزار دانش آموز مناطق محروم وسایل کمک آموزشی تهیه کنیم.

پاسخ به چند سوال رایج درمورد حذف قبض کاغذی:

برای پاسخ به دردسرهای به وجود آمده به سراغ دکتر مهدی رجبی سخنگوی صنعت برق کشور رفتیم و در ادامه به مرور برخی ابهامات به وجود آمده می پردازیم.


استقبال مردم از طرح حذف قبض کاغذی برق چگونه بود؟
مشارکت مردم در این طرح بسیار خوب و مثال زدنی است. بیش از 97 درصد مشترکین اقدام به ارائه شماره تلفن همراه و شناسه قبض خود کرده اند و شرکت توانیر آنها را ثبت نموده است. این بدین معناست که از 36 میلیون مشترک تنها 700 هزار نفر اطلاعات تماس خود را ثبت نکرده اند. این مقدار مشارکت دور از انتظار بود و باید بابت آن از مردم تشکر کنم.


برای آن 3 درصدی که هنوز ثبت نام نکرده اند چه برنامه ای دارید؟
این افراد غالبا در نقاطی هستند که دسترسی کامل به تلفن همراه ندارند، یا بعضا در نقاط کور و دور افتاده ساکن هستند و یا بعضا افراد سالخورده و بیمار و توانایی انجام این کار را ندارند. این افراد می توانند از تلفن دیگر اعضی خانواده و آشنایان با شناسه قبض اشتراک خودشان استفاده کنند.


آیا با یک شماره همراه می توان چند قبض را دریافت کرد؟
بله می توان همزمان به یک خط تلفن، اطلاعات قبض خود فرد، فرد سالخورده خانواده و یا پدر و مادر را ارسال کرد.

حتما بخوانید: چگونه برای دریافت بیمه بیکاری به علت شیوع کرونا ثبت نام کنیم؟

کسانی که در نقاط دور افتاده حضور دارند چطور؟

همکاران ما در صنعت برق با مراجعه حضوری به این مناطق و بررسی علل عدم ثبت شماره تلفن در صورت امکان این روند را برای آنان فعال می ت=نمایند در غیر این صورت اجبارا برای تعدادی از مشترکین قبض کاغذی چاپ می شود تا عمل پرداخت طبق روال انجام شود. این آمار 3 درصد مشترکین بوده اند و انتظار می رود این تعداد در آینده نزدیک کمتر شود.

آیا امکان مشاهده جزئیات قبض وجود دارد؟

بله با استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های مجاز میتوان عین قبض برق را به صورت دیجیتال مشاهده کرد. الان سامانه های مختلفی از سوی وزارت نیرو دارای مجوز فالیت در این زمینه هستند که می توانید جهت استعلام قبض و پرداخت آن اقدام نمایید.

آیا تغییری در تعرفه های محاسبه برق داشته ایم؟

خیر، هیچ تغییری در نرخ محاسبه و تعرفه ها و پلکان های مصرف نداشته ایم و فقط قبوض کاغذی حذف شده اند. تمام محاسبات مانند قبل است.

اگر در یک خانه دو یا سه کنتور برق موجود باشد، پرداخت به چه صورت انجام می شود؟

تفاوتی ندارد، برای هر کنتور یک شناسه قبض وجود دارد که اطلاعات آن شناسه به شماره اختصاص یافته ارسال می گردد، و یک شماره می تواند قبض چند کنتور را دریافت کند. کنتور مشاعات هم همینطور، باید شناسه همان کنتور پیامک شود.

امکان ارسال پیامک قبوض چند کنتور به یک شماره است؟

بله، برای مثال می توان با یک تلفن همراه قبض خود و قبض منزل پدرتان را با دو شناسه قبض متفاوت دریافت و پرداخت نمود.

حتما بخوانید: روش های استعلام قبوض

اگر فرد منزل خودر ار عوض کند، مانند مساجرها و یا کسانی که خانه جدید خریداری کرده اند باید چه کاری انجام دهند؟

پس از مستقر شدن در خانه جدید باید شناسه قبض منزل جدید را به سامانه ارسال کنند، بدین ترتیب شماره قبل حذفف شده و شناسه قبض جدید جایگزین می شود که از این به بعد قبض همان منزل جدید برایشان ارسال می شود. این اقدام از طریق سامانه ها و اپلیکیشن ها نیز قابل انجام است.

مراجعه کارمندان قرائت کنتور به چه شکل انجام می شود؟

پس از حذف قبوض کاغذی، مراجعه همکاران در اداره برق فقط یک نوبت و جهت قرائت کنتور انجام می شود که این امر، در زمان و هزینه نیز بسیار صرفه جویی می کند، البته روتین شدن این امر در ذهن تمام مشترکین نیاز به زمان دارد اما مطمئنا مردم هم از این طرح استقبال نموده اند.

حذف قبض کاغذی در دیگر شرکت ها

به گفته مقامات مسئول در شرکت ارتباطات ملی گاز و آبفا و با وجود زیر ساخت های مناسب جهت حذف قبض و ارسال قبوض الکترونیک، به زودی شاهد حذف قبوض اب و گاز هم خواهیم بود. همچنین مدیر گازرسانی شرکت گاز در نشستی به مشترکین جهت پرداخت قبض گاز اطمینان داد. ضمنا به گفته معاون وزیر نیرو، از استراتژی های آینده این وزارت خانه، ترویج خود اظهاری جهت کاهش مراجعه کارمندان اداره جات جهت قرائت کنتور می باشد. به گفته وی موضوع خود اظهاری در برخی مناطق به صورت آزمایشی در حال اجراست که در آینده در کل کشور اجرایی خواهد شد.
منبع: باشکاه خبر نگاران جوان

حتما بخوانید: دیگر مقالات وبلاگ

سوالات متداول

استقبال مردم از طرح حذف قبض کاغذی برق چگونه بود؟

مشارکت مردم در این طرح بسیار خوب و مثال زدنی است. بیش از 97 درصد مشترکین اقدام به ارائه شماره تلفن همراه و شناسه قبض خود کرده اند و شرکت توانیر آنها را ثبت نموده است.

آیا با یک شماره همراه می توان چند قبض را دریافت کرد؟

بله می توان همزمان به یک خط تلفن، اطلاعات قبض خود فرد، فرد سالخورده خانواده و یا پدر و مادر را ارسال کرد.

آیا امکان مشاهده جزئیات قبض وجود دارد؟

بله با استفاده از بامن24 و اپلیکیشن های مجاز میتوان عین قبض برق را به صورت دیجیتال مشاهده کرد.

آیا تغییری در تعرفه های محاسبه برق داشته ایم؟

خیر، هیچ تغییری در نرخ محاسبه و تعرفه ها و پلکان های مصرف وجود نداشته و فقط قبوض کاغذی حذف شده اند.

2.4/5 - (19 امتیاز)